AĞRI DAĞI KIŞ TIRMANIŞI 2022

Rota: Klasik rota

Yerel Doğa Lideri: Cemal Güneş

Faaliyet sorumlusu: Mevlüt Ayana

Katılan Sporcular: Mahmut İbrahimiye, Selim Tekelek, Zeliha Betül Demir, Cem İşçi, Ufuk Gürel, Mesut Can, Mehmet Doğan, Mevlüt Ayana

Teknik Malzeme; Kask, Krampon, Kazma,Gps,Kemer,60 metre ip,Buz vidası,Karabin,8mt perlon,60-120cm perlon,pursik,yardımcı ip,İlk yardım çantası

Kullanılan Kamp Malzemeler: 5 mevsim Çadır, konfor seviyesi en az -25 derece uyku tulumu,Mat,Kafa feneri,Termos,Mutfak gereçleri,Ocak,Kartuş,Kürek,Yedek pil,Termos,5 günlük yiyecek

Kullanılan Kişisel Malzemeler: Kar Gözlüğü,Güneş Gözlüğü,Bere,Eldiven,Extrem kış şartlarına uygun kişisel kıyafetler,Baton

Faaliyet detayı :

5 Mart Cumartesi,

Cumartesi günü saat 08.30 civarında 8 arkadaşımla İstanbul havalimanında buluştuk.Yaklaşık 2 saat süren hava yolculuğumuzun ardından Iğdır Şehit Cemil Bülent Aydın havalimanına indik.Çantalarımızı alıp daha önceden ayarlamış olduğumuz özel bir servis aracıyla 40 dk kara yolu yolculuğuyla Doğubeyazıt ilçesine vardık.Cumartesi gününü dinlerek geçirip, pazar günü haraket etmeyi planlıyorduk.Konaklayacağız Grand Ağa otele giriş yaptık. Bir çok alışverişi İstanbul’da yapmıştık son ihtiyaçlarımızı giderip, ekipmanlarımızı kontrol ettik.Faaliyet toplantımızı yapıp erkenden dinlenmeye geçtik.

6 Mart Pazar,

Pazar günü saat 07.30 otelin kahvaltı salonunda buluştuk. Kahvaltımızı yaptıktan sonra saat 08.30 da bizi bekleyen özel aracımıza çantalarımızı yerleştirdik. Yaklaşık 40 dk süren bir yolculuğun ardından saat 09.10 gibi Çevirme köyünün üzerinde bulunan 2200 rakımdaki araba yerine ulaştık. Eşyalarımızı indirdikten sonra bizi bekleyen katırlara yükleme yaptık. Kamp yükümüzü belli bir noktaya kadar katırlar taşıyacaktı. 2200 rakımdan zirve çantalarımızı alarak saat 09.35’de yürümeye başladık. Rota az kar, genel olarak çamur ve açık havada başladı. 2300 rakımı geçmemizle birlikte artık tamamıyla kar ile kaplı arazide yürüyüşümüzü gerçekleştirmeye devam ettik. Yaklaşık 3 saat süren yürüyüşümüzün ardından 3000mt rakımına ulaştık. Batak kar ve 30-40 km hızı bulan rüzgâr buraya ulaşmamızı zorlaştırmıştı. Bugün için aslında hedefimiz 3400 rakımda bulunan kamp yerine ulaşmaktı. İkinci seçeneğimiz olan 3000mt düzlükte kamp kurmaktı ama ekibimizin durumu iyi devam etmek istiyorduk. Bir süre burada katırların gelmesini bekledik. Katırlarımız 2900 mt rakımda kalmış kardan ve kötü havadan dolayı gelemiyorlardı. Cemal abiyle ben katırların yanına indik katır sahibine yardım ederek katırları 3000mt rakımına çıkmalarını sağladık. 3000 mt rakımda yerel rehberimiz Cemal abiyle tekrar istişare yaptık ekip olarak devam etme kararı aldık. Yükümüzü taşıyan dört katır vardı içlerinden birisi diğerlerine göre daha inatçı ve sorun çıkarıyordu hareket etmeden katırları böldük tek katırı ben diğer üç katırı sahibi kontrol ederek yürümeye başladık. İlk gün için hedefimize ulaşmıştık 6,9 km yürüyüşle 1200 mt irtifa aldık. Yaklaşık saat 16.00 gibi 3400 kamp alanımıza ulaştık. Katırlardan yüklerimizi indirdik ve katırlar dönüşe geçti. Yerdeki toz karı kaldıran rüzgârda birbirimize yardım ederek çadırlarımızı kurduk. Çadırda dinlenmeye geçtiğimizde sağ el başparmağımın sızladığını hissettim katırı çekerken kaz tüyü eldiven kullanmamıştım soğuk, baskı ve rüzgâr hepsi üst üste gelince sızlamaya başlamıştı. Normal diye düşündüm çok rahatsız edici olmadığı için pek önemsemedim.

7 Mart Pazartesi

Bugün için iyice dinleyip hareket etmeyi planlamıştık. Sabah saat 08.30 gibi kalktık. Dün ki havadan hiç eser yoktu hava oldukça güzel ve güneşliydi. Kahvaltılarımızı yapıp, çadırlarımızı toplayıp saat tam 10.00’da hareket ettik. Bazı yerlerde batak karda ama çoğunlukla sırt bölgesi ve kayalık alandan yükselmeye devam ettik. Kamp yükü taşıyarak irtifa almamız bizi yormuştu. Havalimanında çantalarımızı bagaja verirken neredeyse hepimizin çantasının 15 kg üzerinde olduğunu fark etmiştim. Birbirini iyi tanıyan ilk günden beri hep yardımlaşma içinde olan bir ekip vardı bugünde birbirimize yardım ederek saat tam 14.30’da 3900mt rakıma ulaştık. Aslında hedefimiz 4200 kampına ulaşmaktı ama kendimizi daha yıpratmamak ve ertesi gün zirve yapmayı planladığımız için 3900 mt irtifada çadır kurmaya karar verdik. Çadırlarımızı kurduk. Kar suyu eriterek su ve yiyecek ihtiyaçlarımızı karşıladık. Hava sakinde olsa gayet soğuktu güneşin batmasıyla iyice buz kesmişti. Hepimiz ilk defa bu kadar yüksek bir rakımda kamp yapıyorduk. Uzun süredir hava raporlarını detaylı inceliyordum pazartesi güzel bir hava vardı hava tahminleri tutmuştu. Salı günü için nispeten pazartesiye göre daha rüzgârlıda olsa öğlene kadar güzel bir hava gösteriyordu. Öğleden sonrası için şiddetli rüzgâr gösteriyordu ama biz öğlen olmadan zirveyi yapıp gelmeyi planlıyorduk. Salı günü gece saat 03.30 hareket etmeyi planlayıp dinlenmek için erkenden tulumlarımıza girdik o soğukta başka bir şansınızda olmuyor zaten.

3400 mt kampından hareket etmeden önce;

8 Mart Salı

Saat 03.30’da tüm ekip hazır bir şekilde yürüyüşümüze başladık. Oldukça soğuk ama açık ve sakin bir havada yürüyüşe başladık. Yaklaşık yarım saat sonra kar yağısı ve rüzgâr kendini göstermeye başlamıştı ve biz yükseldikçe ve vakit geçtikçe şiddetini artırarak devam ediyordu. Yaklaşık 1 saatte 4.200 mt rakıma ulaşmıştık. Yerler rüzgârında etkiyle buz tutmaya başlamıştı burada kramponlarımızı taktık. Kramponu takarken iç eldivenimin başparmağı ıslandı ve iki gündür devam eden hafif sızlamanın üstüne bu hiç iyi olmamıştı. Yürüyüşünüze devam ettik ama biz yürüdükçe hava daha kötüleşiyordu resmen rüzgârdan dayak yemeye başlamıştık. 4300 mt rakımına ulaştığımızda geri dönüş kararı alan bir yerel rehber ve yabancı tırmanıcıya denk geldik. Onlar bizden daha erken bir saate başlamışlardı 4.400 mt rakımdan dönme kararı almışlar yukarıda havanın daha kötü olduğunu ve zirve ihtimalinin imkânsız olduğunu aktardılar. Ekip üyeleriyle burada istişare yaptık ve devam etme kararı aldık. Bu arada sağ elimin başparmağı şiddetli bir şekilde ağrımaya başlamıştı kazmamı sol elime alarak devam ettim. 4600 mt rakımına ulaşmıştık burada yaklaşık 50 km bulan bir rüzgâr altındaydık ve hava sürekli olarak kötüleşiyordu. Daha fazla ilerlemek artık ciddi bir riske dönüşecekti ve saat 06.30 da geri dönüş kararı aldık. Saat 8.00’da 3900 mt kamp alanına ulaştık. Aldığımız kararın ne kadar doğru olduğunu buraya ulaşınca iyice idrak ettik rüzgâr ve tipi kamp alanımızı yutmuştu. Çadırların içine girip hava durumunu inceledik önümüzdeki bir hafta boyunca rüzgâr ve kötü hava gösteriyordu. Dağı terk etme kararı aldık. Toparlanmamız yaklaşık 2.5 saati buldu. Bir çadırı rüzgârdan dolayı 4-5 kişi zor toplayabiliyorduk. Saat 10.30’da inişe başladık hedefimiz direk 2.200 mt rakımda araçların bizi alabileceği Çevirme köyüne ulaşmaktı. Yaklaşık 7 saat inişimizin ardından saat 16.30’da araçlarımıza ulaştık. Özel aracımızla Doğubeyazıt ilçesindeki otelimize ulaştık.

Faaliyette kendi hatalarımdan dolayı sağ başparmağım soğuk ısırığına maruz kaldı ve dondu. Böyle bir durumla karşılaştığınızda tek yapmanız gereken kademeli olarak soğuğa maruz kalan yeri ısıtmak. Kaynar su ya da ovuşturma hücrelerin ölümüne sebep olacağı yapılmaması gerekir. Soğuk ısırığına maruz kaldığınızda ilk önce kan sulandırıcı ilaçlar kullanmanızı akabinde hastaneye gitmenizi tavsiye ederim. Soğuk ısırığının herhangi bir tedavisi bulunmamakta ama alternatif olarak Su Altı Hekimliği oksijen tedavisi uygulayıp daha hızlı bir iyileşme süreci için sizlere yardımcı olabilir. Ben Kartal Eğitim araştırma hastanesi- Su hekimliği tarafında bu tedaviyi aldım. Faaliyet üzerinden yaklaşık 2 ay geçmesine rağmen parmağım tam anlamıyla iyileşmedi ve eski haline dönmesi 2-3 ayı bulacak gibi duruyor.

Bu faaliyette kendi kişisel ekipmanlarını dahi paylaşan ve sürecin başından sonuna kadar destek veren kulüp başkanımız Murat Ali Koç’a ve desteğini esirgemeyen kulüp üyelerimize ve teşekkür ederim.